Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrudexe rc itation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea com modo consequat. Duis aute irure.

The Xiaomi Mi9: Flagowe osiągi w cenie klasy średniej


Zbliżamy się do drugiej połowy 2019 roku oraz do następnej i ostatniej nadchodzącej fali wydań urządzeń, jednak wśród wielu wydań urządzeń w tym roku jednym z urządzeń, którego brakowało nam do recenzji był nowy Xiaomi Mi9. Telefon ten był jednym z najwcześniejszych wydawnictw roku, stanowiąc w rzeczywistości jedno z pierwszych urządzeń Snapdragon 855 ogłoszonych jeszcze w lutym.
Xiaomi zawsze był interesującym sprzedawcą, który wyróżniał się obok Huawei jako jeden z większych chińskich sprzedawców, którzy mają większą obecność na zachodzie. Zwłaszcza w ubiegłym roku, a zwłaszcza w tym roku Xiaomi poczyniła duże postępy w zakresie nacisku na rynki europejskie, oficjalnie wydając i oferując swoje flagowe urządzenia na różnych rynkach. Mi9, w przeciwieństwie do poprzednich iteracji, nie jest już więc szczególnym przypadkiem ani urządzeniem importowym, ale raczej zwykłym oficjalnym zakupem Amazonki.
Dzisiaj Mi9 można mieć nawet za mniej niż jego oryginalna cena startowa 445€, jest dostępny za mniej niż 400€, a jednocześnie oferuje flagową wydajność, potrójną konfigurację aparatu, świetny ekran, wszystko w kompaktowym i atrakcyjnym opakowaniu. Przejrzymy urządzenie i dokładnie sprawdzimy, jak Xiaomi jest w stanie zaoferować taki sprzęt w niskiej cenie, czy są jakieś kompromisy i gdzie leży.

Po pierwsze, sprzętowo mądry, Mi9 jest bardzo sztandarowym urządzeniem, jeśli chodzi o jego komponenty. Jest zasilany przez Snapdragon 855, podobnie jak wiele innych okrętów flagowych w tym roku, stanowiąc doskonałą platformę bazową dla telefonu do rozbudowy.
Xiaomi łączy SoC z 6 GB pamięci DRAM w globalnych modelach i jest dostarczany z 64 GB lub 128 GB pamięci UFS 2.1. W przeciwieństwie do wielu innych sprzedawców, aby wycenić wyższą warstwę pamięci masowej ze znacznymi marżami, wariant 128GB może być obecnie dostępny tylko za 25€ więcej - z niektórymi ofertami tylko o 3€ więcej niż wariant 64GB, co jest wielkim kontrastem do tego, co widzimy od innych dostawców high-endowych tam dzisiaj.

Wyświetlacz Mi9 jest zasilany przez 6,39". Ekran AMOLED o rozdzielczości 2340 x 1080. Chociaż osobiście chciałbym mieć ekran o rozdzielczości 1440p, większość użytkowników nie będzie miała absolutnie żadnego problemu z ostrością ekranu. Wyświetlacz ma konstrukcję typu "edge-to-edge" z minimalną ilością ramek ze wszystkich stron i charakteryzuje się wycięciem na łezkę w górnej części obudowy przedniej kamery. Ten styl nacięcia jest powszechny i prawdopodobnie najmniej kontrowersyjny ze wszystkich realizacji, jakie widzieliśmy w ciągu ostatnich 2 lat.

Tył urządzenia jest typowym wygiętym grzbietem z błyszczącym szkłem z wszystkimi jego pozytywami i negatywami. Negatywy są ponownie, że jest to całkiem magnes na odciski palców, jednak ergonomia Xiaomi w telefonie są bardzo fantastyczne i przykładowe.
Znajdujemy pionowo ustawione kamery umieszczone z boku z potrójnymi kamerami, w tym zwykłe moduły szerokokątne, zoom i ultraszerokokątne. Główny przetwornik to ponownie zwykły przetwornik IMX586 48MP, który widzieliśmy w tym roku u niemal każdego sprzedawcy i jest połączony z obiektywem f/1,8. Moduł teleobiektywu posiada przetwornik 12MP IMX481 z obiektywem f/2,2, a w końcu szerokokątny jest przetwornikiem S5K3M5 16MP z obiektywem f/2,2 o kącie widzenia 117°. Zauważalną cechą, której brakuje na wszystkich modułach jest dowolny rodzaj OIS-u - najprawdopodobniej jest to środek obniżający koszty. Brak OIS mógł również pozwolić Xiaomi na to, aby obudowa aparatu była stosunkowo węższa i mniejsza niż ta, do której przyzwyczailiśmy się w ostatnich latach z innych telefonów.

Jak wspomniano, ergonomia urządzenia jest dość doskonała i muszę powiedzieć, że jest to jedno z najlepszych urządzeń, jakie miałem w tym roku. Chociaż telefon o większej obudowie z 6,39-calowym ekranem i szerokością urządzenia 74,67 mm, to dzięki bardzo wąskiej i zaokrąglonej ramce czuje się znacznie mniejszy. Nawet w środkowej części telefonu ma tylko 7,61 mm grubości. Jedyny kompromis, jaki widzę w Xiaomi, to stosunkowo mniejsza bateria 3300mAh, która jest konkurencyjnie o kilkaset mAh niższa od innych opcji na rynku w tym roku. Premia w tym przypadku jest taka, że Xiaomi faktycznie oferuje bezprzewodowe ładowanie na Mi9, co czyni go rzadką cechą wśród urządzeń w tym przedziale cenowym i zdecydowanie jest to bonus.

Na dole telefonu znajduje się grill głośnika po prawej stronie, a po lewej stronie symetryczne wycięcia, w których znajduje się dolny mikrofon. Nie ma tu oczywiście żadnego gniazda słuchawkowego - Xiaomi był jednym z pierwszych producentów Androida, który upuścił go kilka lat temu - wciąż coś, co znalazłem niefortunnie. Telefon jest wyposażony w adapter USB-C do 3,5 mm, który jest co najmniej więcej niż to, co inni producenci jak OnePlus udało się zaoferować w tym roku. Innym kompromisem audio na Mi9 jest to, że grill słuchawka wydaje się dość duży i zdolny, nie jest on używany do odtwarzania stereo, zamiast polegać na dolnej głośnika wypalania głównie.

Po lewej stronie telefonu znajduje się podwójna taca nanoSIM, a pod nią przycisk asystenta. Xiaomi używa tutaj asystenta Google i działa on bardzo dobrze. Po prawej stronie telefonu znajduje się zwykły przycisk głośności rakiety, a także przyciski zasilania. Telefon ma również optyczny podekranowy czujnik linii papilarnych, który w moim doświadczeniu działał dość bez zarzutu - może to było tylko trochę wolniej niż implementacje z OnePlus lub Huawei, ale nadal wydawał się być szybszy niż ultradźwiękowe wdrożenie z Samsung.
Ogólnie rzecz biorąc, jestem wielkim fanem Mi9. Jest to po prostu tak ergonomiczne i bezsensowne urządzenie, że wśród innych konstrukcji w tym roku znalazłem raczej świeży powiew powietrza. Istnieją pewne wyraźne kompromisy dla telefonu - takie jak rozmiar baterii, brak oceny IP lub pojedynczy głośnik monofoniczny, jednak wydaje się, że są to kompromisy, z którymi można żyć, biorąc pod uwagę cenę urządzenia.
Prowadzi mnie to do pytania, w jaki sposób Xiaomi jest w stanie rzeczywiście osiągnąć takie ceny - firma na swoim rodzimym rynku w Chinach szczególnie dobrze prosperuje na marżach na sprzęcie do golenia, czerpiąc zyski z usług e-commerce, ale jak to się dzieje w Europie? Jednym ze sposobów, w jaki Xiaomi wydaje się zarabiać dodatkowe pieniądze, są reklamy zintegrowane z systemem operacyjnym - chociaż uwielbiam interfejs MIUI i jest to ogólnie bardzo czyste doświadczenie, Xiaomi pokazuje reklamy w takich przypadkach, jak po zainstalowaniu aplikacji, odnosząc się do innych aplikacji, takich jak w moim doświadczeniu Booking.com. To naprawdę nie przeszkadzało mi zbytnio, ponieważ było to wyświetlane tylko po zainstalowaniu aplikacji, ale jest to coś, co wymaga wzmianki.